Kinesiotape

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Bij het aanbrengen van de kinesiotape is het belangrijk dat de spieren en gewrichten in een (uit)gerekte positie zijn gebracht. Hierdoor is de volledige bewegingsuitslag mogelijk. Als het gewricht in de natuurlijke uitgangspositie staat, zal de tape de huid iets optillen.  Hierdoor ontstaan er golfjes in de tape. Hierdoor ontstaan er ruimtes in de opperhuid en onderhuid waarin allerlei receptoren van de zenuwen, bloed- en lymfevaatjes liggen. De tape heeft activeert het pijndempende systeem door de pijnsensoren op een positieve manier te beïnvloeden. Doordat de pijn verminderd, kan de cliënt beter bewegen en zal de functie van de spier verbeteren.

Het Medical Taping Concept is daarmee een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken. Tegenwoordig biedt de firma FysioTape op het lijf gesneden Medical Taping cursussen aan voor diverse beroepsgroepen in de gezondheidszorg, die gegeven worden door gecertificeerde Nederlandse instructeurs.

www.fysiotape.nl