Mc Kenzie

De McKenzie methode: wat is dat?

De McKenzie Methode ook wel de Mechanische Diagnose en Therapie genoemd is in de jaren vijftig ontwikkeld door Robin McKenzie, OBE, een fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland. Deze therapie is een methode voor het onderzoeken en behandelen van pijn aan de wervelkolom en ledematen.

McKenzie therapie kan van toepassing zijn bij pijn aan het bewegingsapparaat met een “mechanische” oorzaak. Dit betekend dat bewegingen en houdingen de pijn veroorzaken. Dit is ook vaak het geval bij a-specifieke lage rug- en nekklachten. Dit zijn nek of rugklachten zonder een specifieke aandoening, zoals een hernia of breuk ect. Dit zijn ook veel voorkomende klachten, want ongeveer 90% van de bevolking ervaart tenminste eenmaal in hun leven rugklachten (van Tulder et al., 2010).

Zowel voor diagnose als therapie gebruikt McKenzie echter geen pathologisch-anatomisch model maar een ander classificatie model, gebaseerd op de symptomatologie van de patiënt. Zo heeft elke classificatie zijn unieke karakter. De therapeut onderzoekt welke bewegingen en houdingen van invloed zijn op het klachten patroon van de patiënt, waarna de patiënt oefeningen en adviezen voor het dagelijks leven krijgt. Het doel van deze benaderingswijze is de patiënt onafhankelijk van therapie en therapeut te maken, en de kans op recidieven aanzienlijk te verkleinen.

De zelfwerkzaamheid van de patiënt staat hierbij centraal. De McKenzie therapie is grotendeels “hands-off” voor de therapeut. Slechts indien de patiënt het niet meer alleen kan, zal de therapeut gerichte therapeutische technieken gebruiken. Hierdoor heeft u minder therapeutische behandelingen nodig, wat u tijd en geld bespaart. Daarnaast heeft u zelf de “handvatten” in handen tot uw eigen herstel van de klachten.

Alle ziektekosten verzekeraars vergoeden de McKenzie Methode

Tulder van. M, W; Custers. J, W, H; Bie de. R, A; Hammelburg. R; Hulshof. C, T, J; Kolaar. B, G., … Sluiter, A. (2010). Ketenzorgrichtlijn aspecifieke lage rugklachten, 61.